مهمترین هدف از ارائه این ابزار، مدیریت متمرکز شبکه‏های کامپیوتری در هر سطح و اندازه‏ای می‏باشد. با استفاده از این نوع سرویس‏ها شما می‏توانید مدیریت کاملا متمرکز و قابل انعطافی بر روی ساختار کامپیوتری خود داشته باشید. به راحتی می‏توانید سرورها و کلاینت‏های خود را مدیریت کنید. به همین منظور جهت مدیریت کلاینت‏های هر دانشکده از طریق کنسول SCCM، برای هر مسئول IT در هر دانشکده سطح دسترسی لازم تعریف شده است که پس از نصب برنامه  ccmsetup ( با هماهنگی قبلی با ادمین اکتیودایرکتوری) و اضافه شدن  آیکن Configuration Manager Console در منوی استارت می‏توانند به سرویس SCCM وصل شده و لیست کلاینت‏های خود را مشاهده کرده و از ویژگی‏های این سرویس استفاده نمایند. برخی از امکانات پرکاربرد این سرویس در زیر توضیح داده شده‏است :

1

  • Remote Control

 

        با کلیک بر روی نام Collection مورد نظر در بخش Device Collection که بر اساس نام OU در هر دانشکده تنظیم

        شده است، می‏توانید به سیستم‏های واحد خود مطابق شکل زیر دسترسی داشته باشید. 

2

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‏کنید، با راست کلیک کردن روی هر کلاینت می‏توانید به آنها ریموت زده و دسترسی داشته باشید. مطابق تصویر زیر، می‏توانید از گزینه ‏های آن برای ریموت زدن به کلاینت استفاده کنید. گزینه‏های پر کاربرد در تصویر مشخص شده است. همچنین برای مشاهده مشخصات سخت‏افزاری و نرم‏افزاری هر کلاینت می‏توانید گزینه Resource Explorer را انتخاب کنید. با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Properties هم می‏توانید مشخصات شبکه هر دیوایس را از جمله IP آدرس را ببینید.

3

  • Application Management

 

این ویژگی به کمک نرم‌افزار Software Center که در کلاینت‌های سازمان تحت نظر SCCM نصب می‌شود، برای نصب و مدیریت برنامه‌ها در SCCM کاربرد دارد و وظیفه مدیریت، نصب و حذف برنامه‌ها را برعهده خواهد داشت. این ویژگی برای ادمین هر دانشکده تعریف شده‏است که به‏راحتی بتوانند نرم‏افزار مورد نظر خود را از راه دور روی تمامی کلاینت‏ها دانشکده خود نصب کرده و مدیریت کنند. برای این منظور، ابتدا باید از بخش Software Library، گزینه application Management را انتخاب کرده و از بخش Applications، لیست نرم‏افزارهای موجود را جهت Deploy و نصب روی کلاینت‏های خود مشاهده نمایید.

4

جهت نصب نرم‏افزار مورد نظر از طریق کنسول روی کلاینت‏ها، ابتدا روی نرم‏افزار راست کلیک کرده و گزینه Deploy را انتخاب می‏کنیم و سپس بقیه مراحل را مطابق تصاویر زیر طی می‏کنیم.

5

6

مطابق تصویر زیر، از طریق گزینه Add، Distribution Point را انتخاب کنید.

7

سپس در مرحله بعد روش نصب را انتخاب کنید که به دو روش قابل اجرا می‏باشد :

  • Available : با انتخاب این گزینه نرم‏افزار مورد نظر در Sotware Center هر کلاینت قابل نمایش خواهد بود و نصب آن به عهده کاربر آن کلاینت خواهد بود.
  • Required : در این روش پس از طی این مراحل، بصورت اتومات نرم‏افزار از طریق کنسول SCCM نصب خواهد شد و در Software Center ( در هر کلاینت) لیست نرم‏افزارهای نصب شده را به شما نمایش خواهد داد. ( این روش پیشنهاد می‏شود.)

8

در مرحله بعدی زمان Deploy را مشخص می‏کنیم که می‏توانیم روی زودترین زمان ممکن تنظیم نمایید.

9

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‏کنید، نمایش یا عدم نمایش گزارشات مرتبط با نصب هر نرم افزار را در Software Center را مشخص می‏کند.

10

پس از انتخاب دکمه Next، در پنجره‏ای که ظاهر می‏شود، شما می‏توانید آلارم‏های مربوط به Deploy را مشخص نمایید و سپس با زدن دکمه Next به مرحله بعدی رفته و در نهایت مراحل مربوط به  Deploy نرم‏افزار به پایان می‏رسد.

در پنجره نهایی پس از تکمیل Deploy، گزارشی مختصر را به نمایش خواهد داد.

11

پس از اتمام مراحل مربوط به Deploy نرم‏افزار به کلاینت‏ها، برای مانیتور کردن و گزارش‏گیری مطابق تصویر زیر می‏توانید لیست کلاینت‏هایی که نرم‏افزار شما روی آنها نصب شده است یا به خطا خورده است را با جزئیات از بخش Monitoring، گزینه Deployments مشاهده نمایید.

12

مطابق تصویر زیر شما می‏توانید تب‏های مختلف را انتخاب کرده و گزارشات مختلف در مورد موفقیت نصب یا Fail شدن در مراحل نصب را مشاهده کنید.

13

 


 پاییز 99- الناز رشیدی