استفاده از قفل سخت‌افزاری (توکن) در سامانه‌های دانشگاه حذف شد. پیش از این برای کاربردهایی مانند ثبت نمره، مشاهده حکم و فیش حقوقی در پرتال پویا نیاز به استفاده از قفل سخت‌افزاری (توکن) بود.

متعاقب تدابير امنيتي جديد اعمال شده در مرورگرهاي وب كه مانع كاركرد افزونه‌هاي نرم‌افزاري (پلاگين‌ها) از جمله قفل سخت‌افزاری مورد استفاده در سامانه‌های دانشگاه شده است، مرکز فاوا براي تضمين امنيت دسترسي كاربران به برخی سرویس‌های خاص، اقدام به تغییر روش احراز هويت و حذف توکن از چرخه كاربرد سامانه‌هاي دانشگاه نمود.

به عنوان فناوري جايگزين و به منظور تدارك عامل دوم احراز هويت (علاوه بر عامل اول كه شناسه و رمز عبور است) سامانه ارسال كد تاييد راه‌اندازي شد. اين كد هم به صورت پيامك و هم از طريق پست الكترونيك براي فرد ارسال مي‌گردد.

لذا وضعیت برخی از دسترسی‌ها به قرار زیر خواهد بود:

  • دسترسي به بخش «مشخصات فردي» در پورتال پويا (که حاوی شماره تلفن همراه و نشانی رایانامه فرد می‌باشد) تحت احراز هويت دو عاملي قرار گرفته است، و کاربر برای مشاهده یا تغییر آن باید كدی را که به شماره تلفن همراه و رایانامه او ارسال می‌شود وارد نماید.
  • از این پس دسترسي به فيش حقوقي و حكم نیز نیاز به عامل دوم احراز هویت نداشته و کاربران با ورود به پرتال پویا می‌توانند به این بخش‌ها دسترسی داشته باشند.
  • برای ورود ليست نمرات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه نیز دسترسي به صورت احراز هويت دو عاملي خواهد بود مضافاً آنكه براي قابليت امضاي ديجيتال نمرات نيز تدابيري اعمال شده است.
  • به منظور آنكه مدرسان حق‌التدريس بتوانند اطلاعات شخصي خود بخصوص شماره موبايل را در پرتال ثبت كنند، بخش «مشخصات فردي» براي ايشان فعلاً فقط با شناسه و رمز عبور در دسترس خواهد بود. لذا ايشان براي آنكه بتوانند نسبت به ثبت نمرات اقدام كنند ابتدا بايد شماره موبايل خود را ثبت نمايند سپس اقدام به ورود نمره كنند.
  • همچون ساير خدمات، تلفن 3030 همه روزه از ساعت 8 الي 21 آماده پاسخگويي به سؤالات و ابهامات خواهد بود.