سامانه محاسبات سنگین از جمله خدمات مرکز فاوا دانشگاه می‌باشد که در راستای سند چشم‌انداز دانشگاه در جهت ارتقای جایگاه در زمینه «تولید علم، نظریه‌‌پردازی و توسعه فناوری» خدمات محاسباتی را به دانشجویان و اعضای هیات علمی ارائه می‌دهد.

هم‌اکنون سامانه محاسبات سنگین با 752 هسته پردازشی و 2600 گیگابایت حافظه RAM در دسترس قرار دارد و فرایند استفاده و نوبت‌دهی آن نیز به صورت الکترونیکی از طریق پورتال پویا انجام می‌شود. از سال 1390 تاکنون به بیش از 1332 درخواست توسط این سامانه پاسخ داده شده و هم‌اکنون 78 درخواست فعال و 26 درخواست نیز در صف قرار دارند.

نمودار زیر عملکرد این سامانه بر اساس درخواست‌های پاسخ‌داده‌شده از سال 1390 را نشان می‌دهد.

Mohasebat

از جمله خروجی‌های این سامانه استخراج نتایج محاسباتی و بهره‌برداری و انتشار در مقاله‌ها و رساله‌های دانشجویان می‌باشد. تاکنون بازخوردهایی مثبتی از سوی اعضای محترم هیات علمی در زمینه انتشار نتایج محاسباتی در مجامع علمی دریافت شده است که به عنوان مثال پیام خانم دکتر موسوی عضو هيات علمي گروه شيمي دانشكده علوم در ادامه آمده است:

« . . . بر خود لازم مي‌دانم از زحمات بي شائبه همكاران محترم در آن بخش تشكر كرده . . . مقالاتي كه يكي از نويسندگان آن اينجانب بوده‌ام و از سيستم‌هاي محاسباتي آن مركز براي انجام محاسبات استفاده شده است به ضميمه خدمتتان ارسال مي‌نمايم تا آگاه باشيد كه زحمات شما حتي در مجامع بين‌المللي نيز تقدير مي‌گردد . . . »

مرکز فاوا دانشگاه قصد دارد با افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه و با همکاری اعضای هیات علمی، توان محاسباتی این سامانه را افزایش دهد تا ارائه سرویس‌های متنوع‌تر با سرعت و عملکرد بهتر نیز امکان‌پذیر شود.

از پژوهش‌گران محترم دانشگاه تقاضا می‌شود که ضمن ارجاع نحوه محاسبه به سامانه محاسبات سنگین دانشگاه، نسخه‌ای از خروجی‌ نهایی منتشرشده پژوهش خود را برای مستندسازی در اختیار مرکز فاوا قرار دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه و فعالیت‌های گروه تحقیق و توسعه مرکز فاوا وب‌گاه http://hpc.um.ac.ir را ملاحظه نمائید.

در این وب‌گاه اطلاعات کاملی مانند تعداد درخواست‌های پاسخ‌داده شده به تفکیک دانشکده‌ها، حجم منابع در حال استفاده و . . . قابل مشاهده است.