مراسم تجلیل از «مجاهدت 18 ساله» دکتر محسن کاهانی در حوزه فاوا دانشگاه و به‌عنوان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در روز چهارشنبه 13 بهمن 1395 به همت همکاران مرکز فاوا برگزار شد.
این مراسم صمیمی با حضور دکتر محمد کافی رئیس محترم دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر لگزیان، دکتر هاشمی، دکتر بهرامی، معاونان محترم برنامه‌ریزی و توسعه منابع، آموزشی، و پژوهش و فناوری دانشگاه، روسای برخی دانشکده‌ها، تعدادی از مدیران دانشگاه، اعضای هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر، دانشجویان و همکاران حوزه فاوا دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم پیام دکتر معینی، مدیر کل فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در جریان اثرگذاری فعالیت‌های فناوری اطلاعات دانشگاه و تلاش‌های دکتر کاهانی بوده‌اند نیز قرائت شد. در این پیام آمده است: «شجره طيبه‌اي كه در دانشگاه بنيان گذاشتيد ثمره روز به روز دارد براي دانشجويان و اساتيد و كارمندان محترم دانشگاه فردوسي. دستتان درد نكند و تشكر از تحمل همه سختي‌ها براي اعتلاي علم و دانش در كشور عزيزمان.»
دکتر کافی، رئیس محترم دانشگاه در این مراسم، استعفا و تغییر مدیری که فعالیت‌های او با موفقیت همراه بوده است را بسیار سخت عنوان کردند.
همچنین دکتر لگزیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه نیز ضمن تاکید بر جایگاه فاوا در ساختار دانشگاه به ویژ‌گی‌های شخصیتی دکتر کاهانی از جنبه‌های علمی، مدیریتی و رفتاری اشاره نمود.
دکتر حسینی‌سنو، رئیس جدید مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه نیز با مرور فعالیت‌های عمده مرکز فاوا در دوران 18 ساله ریاست دکتر کاهانی، بر اهمیت نقش ایشان در حصول این دستاوردها تاکید نمود.
دیگر سخنرانان مراسم نیز با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای مهم دوران مدیریت دکتر کاهانی از شخصیت مدیریتی و رفتاری ایشان تجلیل کردند. همچنین از نقش خانواده دکتر کاهانی و همراهی‌های ایشان در این مسیر قدردانی نمودند.
دکتر کاهانی نیز در پایان مراسم، دستاوردهای حوزه فاوا دانشگاه را مرهون زحمات و تلاش‌های همکاران این بخش ذکر نمودند و حصول دستاوردهای بیش‌تر و سرآمدی در بین دانشگاه‌ها در این بخش را وابسته به نگاه و مدیریت متمایز دانستند.
دکتر کاهانی که مجاهدت و جانبازی دوران دفاع مقدس را در کارنامه درخشان خود دارد از زمستان 1377 تا 5 بهمن 1395 به مدت 18 سال مسؤولیت مهم ریاست مرکز فاوا را عهده دار بودند. در این دوره پروژه‌های مهم و تاثيرگذاري به ثمر نشست و تسهیلات ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات تقریباً به تمام حوزه‌های فعالیت دانشگاه، گسترش یافت و طیف گسترده‌ای از فرآیندهای سازمانی را در برگرفت.
برخی از ثمرات این دوران عبارت است از:
1. تلاش مجدانه برای انتظام امور فاوای کل دانشگاه تحت نظام مدیریتی یک‍پارچه و منسجم.
2. توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه با رویکرد کارآمدی حداکثری در عین مصرف حداقل امکانات و رعایت صرفه‌جویی حداکثری در هزینه‌ها.
3. طراحي و اجراي شبكه رايانه‌اي جامع و فراگیر و توسعه اینترنت و اینترانت دانشگاه و ارتقاي مداوم سرعت و كيفيت آن.
4. طراحي و پياده سازي سامانه‌هاي دانشگاه فردوسي مشهد (سدف) با رویکرد يكپارچگي فراگیر که منجر به تولید سدف در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی و غیره شد و به عنوان یکی از برترین سامانه‌های دانشگاهی به نام دانشگاه فردوسی مشهد ثبت گردید. اجزای مختلف سدف تا کنون مورد استفاده بسیاری از دانشگاه‌های دیگر نیز قرار گرفته است.
5. تدوین نسخه آغازین MIS دانشگاه و طراحي و پياده‌سازي سامانه‌هاي اطلاعاتي مبتني بر آن (در حال حاضر، موضوع MIS با هدف تأمین نیازهای اطلاعاتی مدیران ارشد به سفارش و نظارت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه و در گستره کل سازمان درحال بازتولید و تکمیل است.)
6. ارتقاء جایگاه علمی و فنی مرکز فاوا دانشگاه در سطح کشور و استان. کسب یکی از جايگاه‌های برتر در بين دانشگاه‌هاي كشور در ارزيابي‌هاي جهاني مرتبط با فاوا مانند وبومتريك و 4ICU و نیز کسب جایگاه مناسب و ممتاز در جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي مختلف داخلی (جشنواره ملي فاوا، جشنواره ارزيابي وب‌گاه‌هاي حاكميتي، جشنواره شهيد رجايي، جشنواره وب ايران و . . .)
7. حضور مؤثر در كميسيون‌ها، كميته‌ها و كارگروه‌هاي ملي و استاني و ارائه مشاوره‌هاي مديريتي و فني به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف حاکمیتی

دکتر کاهانی علاوه بر فاوای سازمانی، در حوزه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و کارآفرینی نیز پرتلاش و صاحب عناوین و افتخارات متعدد بوده است. عظمت فاواي دانشگاه فردوسي مشهد كه به مثابه يك تمدن فراگير الكترونيكي رشد يابنده در خدمت اين سازمان بزرگ قرار گرفته است همواره مرهون همت والاي ايشان خواهد بود.
همكاران مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسي مشهد مراتب سپاس و امتنان خود را نسبت به مجاهدت‌هاي ارزشمند ایشان در سالياني كه رياست مركز فاوا را برعهده داشتند ابراز می‌دارند.
دکتر سید امین حسینی سنو رئیس جدید مرکز فاوا نیز خود سابقه فعالیت طولانی و تأثیرگذار در مرکز فاوا داشته و قریب یک دهه دوشادوش دکتر کاهانی در احداث این بنای رفیع نقش آفرین بوده است و امید وافر است که رهبری این مسیر درخشان را به شایستگی ادامه دهد.
تداوم عزت و سلامتي هر دو عزیز را از خداوند متعال خواستاريم.

photo 2017-02-07 09-07-06