( تاریخ ارسال خبر: سه‌شنبه 12 آبان 1394 )


كتاب الكترونيكي «راهنماي استقرار زيرساخت ابري مبتني بر سامانه OpenStack» كه مستندسازي انجام پروژه زيرساخت ابري در دانشگاه فردوسي مشهد مي‌باشد توسط مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات با هدف انتشار دانش تخصصي منتشر شد.
در بخش‌هايي از مقدمه اين كتاب آمده است: «از سال ۱۳۹۰ با توجه به نياز جديدي كه در زمينه پردازش‌هاي سنگين در دانشگاه فردوسي مشهد احساس شد، واحد تحقيق و توسعه مركز فاوا دانشگاه، اولين سرويس متمركز پردازش‌هاي سنگين در دانشگاه را پياده‌سازي كرد. با توجه به نياز مبرم دانشجويان تحصيلات تكميلي و استادان دانشگاه، اين سرويس به سرعت از محبوبيت بالايي برخوردار گرديد و منجر به افزايش توان پردازشي با استفاده از خريد سخت‌افزارهاي قدرتمند و همچنين ارائه خدمات بهتر و با كيفيت بيشتر شد. با توجه به رويكرد افزايش توان پردازشي در مركز فاوا دانشگاه و خريد سخت‌افزارهاي متعدد، نياز به راهكارهاي مديريتي نرم‌افزاري براي مديريت اين سخت‌افزارها احساس گرديد. بر اساس مطالعات انجام شده و نيازهاي فني و عملكردي در دانشگاه، استفاده از مدل پردازش‌هاي سنگين بر روي زيرساخت ابري انتخاب شد. به اين منظور پروژه استقرار زيرساخت ابري با استفاده از سامانه اپن استك براي سرويس محاسبات سنگين با همت جناب آقاي مهندس ايمان دارابي شروع شد و منجر به طراحي و پياده‌سازي اين سرويس در دانشگاه فردوسي مشهد شد.»
در اين كتاب نويسنده بر آن است كه به خواننده مفاهيم پايه را معرفي كند و همچنين معماري اوليه، نحوه نصب و راه اندازي OpenStack و مشكلات موجود را بيان نمايد.
براي دريافت اين كتاب الكترونيكي مي‌توانيد از لينك زير استفاده نمائيد.
http://hpc.um.ac.ir/index.php/r-d/r-d-cloud-iaas